Március 7-én elindult az Iskolakert Staféta a REGINA Kertben. A Damjanich Általános Iskola 3.c osztálya vette először kezébe az ásókat, gereblyéket és ébresztgette téli álmából a mulcs rétegek alatt alvó kertet.
A gyerekekben tombolt a tettrekészség: miután megismerkedtünk a kert zugaival, rögtön nekiálltak a talicskázásnak, ültető gödör mélyítésének, a veteményes felásásának és kitarackolásának. Az ültető gödrökbe ribizli és josta bokrok kerültek, amiket meg is locsoltak, és töveiket mulcs réteggel takarták be a gyomok elnyomása és a talajnedvességének megtartása érdekében.
Az egyik ablakpárkányon előre elkészített „talajmúzeum” várta a kíváncsi szemeket, ahol összevethették egy talajszelvény rétegeinek különbségeit, gyúrás próbát végezhettek a homoktalajok és agyagtalajok mintáiból.
A zsíroskenyér szünetben mesét hallgattak az ébredező hóvirágokról, amiket a kertben is megtaláltak már addigra.
Március 11-én a Török Ignác Gimnázium 5.a osztálya vette át a stafétát. Ők a komposztálásról szereztek kézzelfogható tapasztalatokat a kertben. Miután átbeszéltük a komposztálás jelentőségét és a komposztálható anyagok körét, a gyerekek körbeszaladtak a kertben, és egy „komposzt-art” alkotást hoztak létre a helyben talált komposztálható dolgok felhasználásával.
Az ismereteik további mélyítését egy stafétafutás szolgálta a komposztos zsákokból épített pályákon. A futás végeztével a gyerek kiürítették egy tápanyagban szegény kertrészre az Aranyvessző Komposztálási program keretében begyűjtött Röges utcai zöldhulladékos zsákokat, ezzel előkészítve egy későbbi gyógynövényes ágyást. A zsákok tartalmának vizsgálatával további ötleteket kaptak a komposztálható kerti zöldhulladékok körére.
Ezután folytatódott a múlt héten megkezdett munka is a már felásott
veteményesben, ami szemmel láthatóan igen tápanyagszegény és homokos
volt: az előkészített ágyásokat feljavították az átrostált érett
komposztottal, amit egy helyi biokertész ajánlott fel erre a célra.
Az energia levezető fizikai munka után gyerekek végigjárták a kertben
található komposztálási eljárásokat, és megismerkedtek azok
praktikáival: a 3 rekeszes raklapokból készített szakaszos
komposztálóval, a komposztkassal, a vermikultúrás (gilisztatenyészetes)
eljárással és a talajtakarásos helyben komposztálással avagy
mulcsozással.
A talajmúzeum és a talajkísérletek most is sikert arattak, volt újra gyúráspróba, ecettel mésztartalmat vizsgáltunk, és a különböző színű talajrétegekből újabb műalkotás is született.
A záró mozzanata mindkét napnak az volt, amikor a gyerekek által elfogyasztott almák maradványait közösen elástuk az „almacsutka temetőnkben”. Ez is a kerti kísérleteink egyike, ugyanis a betakarító napunkon majd kiássuk a hétről-hétre elhelyezett csutkákat, és összehasonlítjuk, hogy a lebomlás milyen stádiumában tartanak.